[03/27/2017 09:18:10 ق.ظ] [۱۳۹۶ دوشنبه ۷ فروردين] [عضويت در پورتال] [ورود مديران]
Skip Navigation Links

برنامه آموزشي دوره كارشناسي ناپيوسته رشته بهداشت محيط
 1- تعريف رشته و مقطع مربوطه:
Environmental Health (B.Sc)كارشناسي ناپيوسته رشته بهداشت محيط شاخه‌اي از علوم بهداشتي است كه به منظور حفظ و ارتقاء سلامت انسان به شناسايي، ارزشيابي، راهبري، كنترل و مديريت عوامل آلاينده و مزاحم محيطي مي‌پردازد؛ كه بر سلامت و زندگي انسان و محيط مؤثر است.
يكي از مقاطع رشته بهداشت محيط دوره كارشناسي ناپيوسته این رشته است كه در ادامة دورة كارداني بهداشت محيط مي‌باشد. هدف اين دوره تربيت دانش آموختگاني است كه بتوانند در جهت حفظ و ارتقاء سلامتي انسان در جوامع شهري و روستايي نسبت به شناسايي و كنترل عوامل آلاينده محيط در زمينه‌هاي تصفيه و سالمسازي آب، جمع‌آوري و تصفيه و دفع فاضلاب، جمع‌آوري و دفع مواد زائد جامد خانگي و صنعتي، كنترل آلودگي هوا، نظارت بر مراكز تهيه و توزيع مواد خوردني، آشاميدني و بهداشتي و ساير مسائل بهداشت محيط، كنترل و ارائه راه حل هاي مناسب و اجرايي اقدام نمايند و قادر به همكاري در پروژه‌هاي تحقيقاتي در زمينه‌هاي مذكور باشند.
2- تاريخچه و پيشرفت هاي جديد رشته:
تاريخچه تأسيس اين رشته در كشور ايران به حدود 40 سال قبل بر مي‌گردد كه با تشكيل اداره مهندسي بهداشت محيط در وزارت بهداري سابق، دورة كمك مهندسي بهسازي داير شد و در سال 1345 كارشناسي مهندسي بهسازي محيط و در سال 1355 رشته كارشناسي علوم بهسازي داير گردد كه پس از انقلاب فرهنگي اين دوره به دو مقطع كارداني بهداشت محيط و كارشناسي ناپيوسته بهداشت محيط تبديل شد.
براساس ضروت و نياز جوامع شهري و روستايي، همچنين توسعه كشور و گسترش مسائل و مشكلات زيست محيطي و بهداشتي، مقطع كارشناسي ناپيوسته بهداشت محيط هم اكنون در حدود 20 مركز دانشگاهي وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي نسبت به پذيرش دانشجو اقدام مي‌نمايند. باتوجه به لزوم تناسب بين برنامه‌هاي درسي اين مقطع با پيشرفت‌هاي علمي، تاكنون چندبار برنامه درسي كارشناسي ناپيوسته بهداشت محيط بازنگري گرديده است كه آخرين بازنگري مربوط به 27/3/1375 مي‌باشد.
3- (ارزش‌ها و باورها Values) فلسفه برنامه:
براساس اعتقادات ديني و قانون اساسي كشور ما همة موجودات روي كره زمين اعم از انسان، حيوان و گياه حق دارند كه از محيطي پاك و سالم برخوردار باشند. در جهت تحقق بخشيدن به اين هدف كارشناسان بهداشت محيط مي‌توانند در جهت شناسايي مسائل و مشكلاتي كه سبب آلودگي‌هاي فيزيكي، شيميايي و بيولوژيكي محيط مي‌شوند اقدام نمايند و باتوجه به دستورالعمل‌هايي كه در زمينه كنترل و بهسازي اين عوامل وجود دارد اقدامات قانوني بعمل آورند تا محيط زيست را براي نسل حاضر و آيندگان سالم و دلچسب نمايند. براي رسيدن به اهداف اين برنامه از استراتژيهاي سخنراني، كار گروهي، كار در گروههاي كوچك، سمينار، پروژه، ارائه مقالات، يادگيري در محيط كار استفاده مي‌گردد.
4- رسالت برنامه هاي آموزشي (ماموريت‌ها Mission):
تربيت دانش آموختگاني است كه در جهت تأمين بهداشت محيط جامعه و توسعه پايدار در سطح شهرستان و استان اقدام نمايند.
5- چشم انداز برنامة آموزشي در تربيت نيروي انساني :(Vision)
كارشناسان بهداشت محيط با گذراندن واحدهاي برنامه درسي خواهند توانست در زمينه‌هاي بررسي، شناسايي، طبقه‌بندي، اولويت بندي، و ايجاد محيطي سالم و به دور از خطر اقدام نمايند. اين برنامه مي‌تواند اميد به زندگي را در مناطق محل خدمت كارشناسان بهداشت محيط به نحو معني‌داري افزايش دهد. با اجراي اين برنامه كارشناساني تربيت مي‌شوند كه قادر به حل بسياري از مسائل و مشكلات زيست محيطي بوده و تا 10 سال آينده سطح بهداشت كشور را به بالاترين سطح در مقايسه با كشورهاي پيشرفته جهان برسانند.
6- اهداف كلي :(Aims)
تربيت افرادي است كه بتوانند در جهت شناسايي، بررسي، تهيه گزارش، نظارت، ارزيابي و كنترل مسائل و مشكلات بهداشت محيط و اجراي برخي از برنامه‌ها و طرح‌ها براساس دستورالعمل‌هاي موجود اقدام نمايند.
7- نقش‌هاي دانش آموختگان در برنامه آموزشي :(Roles)
 
 
نقش هاي دانش آموختگان در برنامه آموزشي عبارتند از:
8- وظايف حرفه‌اي كارشناس بهداشت محيط :(Tasks)
كساني كه دورة كارشناسي ناپيوسته بهداشت محيط را به پايان مي‌رسانند داراي وظايف حرفه‌اي زير هستند:
1-8- مراقبتي:
- اجراي مقررات و آئين‌نامه‌هاي مربوط به نظارت بر وضعيت بهداشتي مراكز تهيه و توزيع مواد خوردني، آشاميدني و بهداشتي
- تهيه طرح هاي بهسازي و استاندارد كردن مراكز تهيه و توزيع مواد خوردني، آشاميدني و بهداشتي
- پيش بيني و اجراي برنامه هاي بهداشت محيط در جهت كنترل عوامل بيماريزاي محيط
- انجام اقدامات در جهت كاهش مصرف آب و بازيابي آب
- شناسايي و اندازه گيري منابع توليد پرتوهاي يون ساز
- رسيدگي به شكايات مرتبط با بهداشت محيط و ارائه پيشنهادات به مقامات مربوطه
 
2-8- نظارتي:
- تهيه و تنظيم گزارش از نحوة عملكرد و پيشرفت برنامه‌هاي بهداشت محيط در سطح منطقه تحت پوشش
- كنترل نحوه ارائه خدمات بهداشت محيط در قالب PHCو تهيه گزارش از نارسايي‌ها وتنگناها
- نظارت و كنترل كيفي منابع تأمين آب آشاميدني
- كنترل فيزيكي، شيميايي، بيولوژيكي آب و آزمايشات مربوط به آن
- نظارت بر مديريت فرايند تصفيه فاضلاب شهري و صنعتي
- نظارت بر جمع‌آوري، حمل و نقل، دفع، بازيابي مواد زائد جامد خانگي و صنعتي
- شناسايي و انجام اقدامات در جهت كنترل آلوده كننده‌هاي هواي شهرها و قطب‌هاي صنعتي
- شناسايي و نظارت بر منابع آلاينده محيط زيست
- نظارت بر طرحهاي مبارزه با حشرات و جوندگان
3-8- مشاوره‌اي:
- همكاري هاي بين بخشي با ساير سازمان‌ها و مؤسسات در زمينه انجام فعاليت‌هاي بهداشت محيط در منطقه
- شركت در برنامه‌هاي جلب مشاركت‌هاي مردمي جهت اقدامات بهداشت محيط
4-8- آموزشي:
- برنامه ريزي آموزش و مديريت بهداشت محيط در شهر و روستا (جامعه)
- شركت در برنامه هاي اجرايي، آموزشي روستا و شهر سالم در روابط با توسعه پايدار
- همكاري در برنامه‌هاي بازآموزي كاركنان بهداشت محيط
 
5-8- طراحي و اجرايي:
- مشاركت در برنامه ريزي فعاليت‌هاي اجرايي بهداشت محيط در شرايط اضطرار كشور
- طراحي شبكه‌هاي انتقال و توزيع آب در شهرهاي كوچك
- طراحي شبكه‌هاي جمع‌آوري فاضلاب شهري
- تصفيه و بهسازي خاك
- استفاده از روشهاي جديد عملياتي به منظور افزايش بازدهي و كارآيي سيستم
- برآورد بودجه و امكانات و هزينه‌هاي عملياتي بهداشت محيط
6-8- پژوهشي:
- ارزيابي و تعيين مشكلات بهداشتي شهري جهت پيش بيني برنامه هاي اجرايي
- شناسايي عوامل خطرساز محيطي (فيزيكي، شيميايي، بيولوژيكي) و برنامه ريزي در جهت كاهش وضعيت آنها
9- استراتژي هاي اجرايي برنامه آموزشي:
برنامه هاي آموزشي كارشناسي ناپيوسته بهداشت محيط استراتژي‌هاي زير دارا مي‌باشد:
- مبتني بر نيازهاي ملي و محلي مي‌باشد.
- بر پيشگيري و ارتقاء سلامت تاكيد دارد.
- مبتني بر حل مشكلات سلامت جامعه مي‌باشد (به شاخص‌هاي سلامتي در برنامه‌ريزي و تغييرات محيط و الگوهاي بيماري­ها توجه دارد).
- بر آموزش در محيط‌هاي واقعي كار تأكيد نموده است.
- به مسائل نگرشي و مهارتهاي ارتباطي توجه و تاكيد شده است.
- به آموزش شيوه‌هاي مراقبت از خود توجه شده است.
- به خودآموزي و يادگيري هميشگي تاكيد شده است.
10- شرايط و نحوة پذيرش دانشجو:
دانشجو بايستي علاوه بر داشتن شرايط عمومي پذيرش دانشجو، يكي از مدارك كارداني زير را كه مورد قبول وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي است دارا باشد:
1- بهداشت محيط                 
 2- بهداشت حرفه‌اي            
 3- بهداشت عمومي
4- بهداشت عمومي (گرايش مبارزه با بيماريها)
5- تكنسين حفاظت محيط زيست               
 6- كمك مهندسين بهداشت
متقاضيان برحسب ظرفيت اعلام شده از سوي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور و باتوجه به رتبه كسب شده در آزمون عمومي و تخصصي و ساير شرايط اعلام شده از سوي سازمان آموزش دهنده پذيرفته مي‌شوند.
مواد امتحان اختصاصي و ضرايب آنها به شرح زير مي‌باشد:
1- آب که  شامل شيمي و ميكروبيولوژي آب، هيدروليك و مكانيك سيالات، توزيع و انتقال و تصفيه آب (جمعاً ضريب يك) می شود.
2- فاضلاب که شامل شيمي و ميكروبيولوژي، هيدروليك، جمع‌آوري و تصفيه فاضلاب(جمعاً ضريب يك) می شود.
3- آلودگي هوا و كنترل (ضريب يك)                    4
4- مواد زائد و جامد (ضريب يك)
5- كليات بهداشت محيط که شامل بهداشت مواد غذائي، بهداشت مسكن و اماكن عمومي، بهداشت پرتوها، ارزيابي زيست محيطي، سر و صدا، مبارزه با ناقلين (جمعاً ضريب يك) می شود.
6- زبان انگليسي: ضريب يك
11- رشته‌هاي مشابه در داخل كشور
 در داخل كشور رشته مشابه وجود ندارد.
 
 
 
12- رشته‌هاي مشابه در خارج كشور:
 
بهداشت محيط
علوم محيط زيست
بهداشت محيط و حرفه‌اي
علوم بهداشت محيط
مهندسي محيط زيست
مديريت خطرات زيست محيطي
مهندسي شيمي محيط زيست
مسائل محيط زيست
بيوتكنولوژي محيط زيست
بهداشت محيط جهاني
علوم بهداشت عمومي و محيط
مديريت محيط زيست
 
مشخصات دوره برنامه آموزشي كارشناسي ناپيوسته رشته بهداشت محيط
1- طول دوره و شكل نظام:
طول دوره و نظام آموزشي دوره كارشناسي ناپيوسته بهداشت محيط مطابق آئين نامه آموزشي دوره‌هاي كارداني، كارشناسي ناپيوسته و كارشناسي پيوسته مصوب شوراي عالي برنامه ريزي علوم پزشكي مي‌باشد.
2- تعداد كل واحدهاي درسي:  
تعداد كل واحدهاي دورة كارشناسي ناپيوسته بهداشت محيط 65 واحد به شرح زير مي‌باشد:
دروس عمومي                                                       9 واحد   
دروس اختصاري اجباري(Core)                               45 واحد
دروس اختصاصي اختياري(Non Core)                       3 واحد
كارآموزي در عرصه                                                 8 واحد
 
 
 
 
 الف) جدول دروس عمومي دوره كارشناسي ناپيوسته رشته بهداشت محيط
كد درس
نام درس
تعداد واحد
ساعت
پيش نياز
نظري
عملي
جمع
01
يكي از دروس مباني نظري اسلام
2
34
-
34
-
02
يكي از دروس انقلاب اسلامي
2
34
-
34
-
03
يكي از دروس تاريخ و تمدن اسلامي
2
34
-
34
-
04
يكي از دروس آشنايي با منابع اسلامي
2
34
-
34
-
05
تربيت بدني (2)
1
-
34
34
-
 
* جمعيت و تنظيم خانواده
2
34
-
34
-
جمع
11
 
 
 
 
* توضيح: درصورتيكه دانشجو در دوره كارداني درس جمعيت و تنظيم خانواده را نگذرانده باشد ملزم به اخذ 2 واحد اين درس در دوره كارشناسي ناپيوسته اضافه بر سقف واحدهاي دوره مي‌باشد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ب) جدول دروس اختصاصي اجباري
كد درس
نام درس
تعدادواحد
ساعت
پيش نياز
نظري
عملي
جمع
01
رياضيات
3
51
-
51
-
02
كاربرد كامپيوتر
1
9
17
26
-
03
كاربرد روشهاي آماري در بهداشت محيط
1
-
51
51
02
04
زبان تخصصي
2
34
-
34
-
05
اصول هيدرولوژي و هيدروژئولوژي
2
34
-
34
-
06
آزمايشگاه هيدروليك
1
-
34
34
08
07
مكانيك خاك
2
34
-
34
-
08
مكانيك سيالات
2
34
-
34
01
09
اصول مديريت خدمات بهداشتي
1
17
-
17
-
10
شيمي محيط
2
17
34
51
-
11
ميكروبيولوژي محيط
2
17
34
51
-
12
فرآيندها و عمليات در مهندسي بهداشت محيط
2
34
-
34
10 و11
13
مديريت كيفيت آب
2
34
-
34
-
14
تصفيه آب
2
34
-
34
10و11و12
15
طرح تأسيسات انتقال و توزيع آب
2
17
51
68
08
16
شبكه جمع‌آوري فاضلاب و آب‌هاي سطحي
2
17
51
68
08
17
تصفيه فاضلاب شهري
2
34
-
43
11 و 12
18
بهداشت پرتوها و حفاظت
2
26
17
43
-
19
آلودگي هوا
3
34
34
68
-
20
جمع آوري و دفع مواد زائد جامد
3
34
34
68
-
21
روشهاي مهندسي مبارزه با ناقلين
2
34
-
34
-
22
بازرسي و كنترل بهداشتي مواد غذايي
2
17
34
51
-
23
پروژه
2
-
102
102
-
جمع
45
 
 
ج) جدول دروس اختياري بهداشت محيط:
كد درس
نام درس
واحد
ساعت
پيش نياز
نظري
عملي
جمع
24
تصفيه فاضلاب صنعتي
1
17
-
17
10 و 17
25
ايمني مواد شيميايي
1
17
-
17
-
26
انرژي و محيط زيست
1
17
-
17
-
27
كاربرد بيوتكنولوژي بهداشت محيط
2
34
-
34
10 و 11
28
انرژي‌هاي نو
1
17
-
17
-
29
آموزش بهداشت و مهارتهاي ارتباطي
2
26
17
43
-
30
زباله هاي صنعتي و خطرناك
1
17
-
17
20
 * دانشجو موظف است 3 واحد از دروس اختياري جدول فوق را با نظر گروه بهداشت محيط انتخاب و بگذراند.
 
 د) جدول كارآموزي در عرصه دوره كارشناسي ناپيوسته رشته بهداشت محيط:
كد درس
نام درس
تعداد واحد
ساعت
نظري
عملي
جمع
31
كارآموزي در عرصه
8
-
408
408
 
گروه آموزشی مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت
         دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)
 

Skip Navigation Links
رياست
گروه هاي آموزشيExpand <a href='?ObjId=194&PageId=403'>گروه هاي آموزشي</a>
معاونت هاExpand <a href='?ObjId=194&PageId=404'>معاونت ها</a>
اعضاي هيئت علمي
حوزه پژوهشExpand <a href='?ObjId=194&PageId=406'>حوزه پژوهش</a>
کتابخانه و سایت Expand <a href='?ObjId=194&PageId=624'>کتابخانه و سایت </a>
فصل نامه علمی آموزشی دانشکده بهداشتExpand <a href='?ObjId=194&PageId=1093'>فصل نامه علمی آموزشی دانشکده بهداشت</a>
مجله راهبردهاي آموزشي
امور سمینارها
تماس با ما
اعتبار بخشی موسسه ایExpand <a href='?ObjId=194&PageId=3313'>اعتبار بخشی موسسه ای</a>
مدیریت امور هیات علمی
گالری
دفتر توسعه آموزش Expand <a href='?ObjId=194&PageId=835'>دفتر توسعه آموزش </a>
اهداف و رسالت


تابلو اعلانات
آرشيو...

تعداد بازديد
تعدادبازديد 174912

لينکهاي مرتبط

مجلات علمي پژوهشي

مهمترین اخبار
آرشيو...

مقالات
معرفی شبکه تحقیقات بهداشت محیط کشور معرفی شبکه تحقیقات بهداشت محیط کشور ارسال کننده:
دانشکده بهداشت
بازديد: 4089   1395/07/19
بررسی مدیریت نگهداشت تجهیزات پزشکی... بررسی مدیریت نگهداشت تجهیزات پزشکی در بیمارستان های ناجا ارسال کننده:
دانشکده بهداشت
بازديد: 2616   1394/03/19
بررسی ارتباط ابعاد عدالت سازمانی ب... بررسی ارتباط ابعاد عدالت سازمانی با ابعاد پاسخگویی در بیمارستان های منتخب نیروهای مسلح ارسال کننده:
دانشکده بهداشت
بازديد: 2000   1394/03/11
بررسی رابطة خدا و جهان هستی از دید... بررسی رابطة خدا و جهان هستی از دیدگاه قرآن و نقش آن در ارتقای اخلاق زیست محیطی ارسال کننده:
دانشکده بهداشت
بازديد: 2683   1393/05/19
روزه داری وسلامت روزه داری وسلامت ارسال کننده:
دانشکده بهداشت
بازديد: 1925   1393/04/11
ویژگیهای فردی روانی واختلالات اسکل... ویژگیهای فردی روانی واختلالات اسکلتی عضلانی درمیان کارکنان آزمایشگاهها ارسال کننده:
دانشکده بهداشت
بازديد: 2012   1393/03/26
آرشيو...


درباره ما | صفحه اصلی | گالري عکس | پرسش و پاسخ | تماس با ما|اخبار |نقشه سايت
© 2008 All rights Reserved. WWW.BMSU.Ac.Ir