آخرین اخبار EDC

21خردادمعرفي و شرح وظايف واحد توانمند سازي هیات علمی
  • 1592
  • .
  • .

مسول کار گروه : مینو اسدزندی ، دکترای مدیریت تحقیقات علوم پزشکی

Description: C:\Users\1712\Desktop\download (1).jpg


استادیار و محقق مرکز تحقیقات طب قران و حدیث ، گروه هوشبری دانشکده پرستاری ، دانشگاه بقیه الله، تهران ، ایران
عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران ، تهران ، ایران
عضو هیات موسس مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی قم ،  ایران
رایانامه :


محل کار: ساختمان پیامبر اعظم . طبقه اول



معرفی کار گروه و خط مشی کمیته توانمندسازی
دانشگاه مبدا تحولات و تعیین کننده مقدرات و سرنوشت کشور است و اصلاح ان مایه اصلاح کشور . اصلاح نظام دانشگاهی با بهره گیری از دانشگاهیانی است که چراغ راه هدایت و راهنمای ملت، به سوی تعالی و سعادت ، فضل و فضیلت می باشند . ضروری است که دانشگاه مرکز تربیت باشد تا بر اساس معنویت علاوه بر تعلیم دانش، امکان تزکیه و تهذیب نفوس را فراهم نماید و اساتید دانشگاه بهره گیری از معنویت را به عنوان توجه به خدا و انجام عمل برای او، هم در نیت و هم در عمل، خدا را حاضر و ناظر دانستن، مورد توجه قرار دهند و به حالت درونی روحانی و باطنی برسند تا هرکاری را با قصد قرب الهی و کسب رضایت خداوند انجام دهند، و در سیر به ‌سوی خدای یگانه و محبوب عالم ( قرب‌ الهی (به‌طور اعجاب‌آوری، پیش روند. چرا که توصیه اسلام برای تهذیب نفس و تزکیه روح ، قبل از تعلیم بشر است[1].
 اسلام عزیز تزکیه را نموی صالح و برخورداری از اخلاق فاضله و اعمال صالحه می داند که فرد را در انسانیت به کمال می رساند و سبب پاکی دل (قلب سلیم) و مایه سعادت دنیا و حیات جاودان اخرت معرفی می کند [2].  قران کریم برخورداری از قلب سلیم را سلامت معنوی می داند و حضرت ابراهیم سلام الله علیها را صاحب قلب سلیم و اسوه بشریت می داند. ضروری است تا دانشگاهیان با شناخت ویژگیهای صاحبان قلب سلیم برای رسیدن به پاکی دل خود را توانمند سازند و در تربیت معنوی دانشجویان خود، با  آموزش الگو محور، در جایگاه مرشد و منتور معنوی عمل کنند. اساتید توجه فرمایند که افراد بیش از آن که تحت تاثیر سخنان قرار گیرند، از مشاهده عملکرد افراد محبوب خود می اموزند.
 آلبرت بندورا در تئوری یاگیری اجتماعی معتقد است که تقلید با اثر 1-مدل سازی یا الگوگیری (کپی برداری مستقیم دانشجو از رفتار اساتید الگو ) 2- با اثر مهاری یا غیر مهاری( کاهش یا افزایش در رفتار دانشجو در نتیجه مشاهده استاد ) 3-اثر انگیزاننده( ارائه پاسخ مشابه در دانشجوی مشاهده گر با تقلید از رفتار  اساتید الگو) نقش موثری در یادگیری دارد. قرآن کریم حضرت ابراهیم خلیل الرحمن وحضرت پیامبر اکرم را اسوه حسنه برای تمام بشریت معرفی نموده است . بنابر این تربیت دانشگاهی نیازمند اساتیدی دانشمند و متخصص و در عین حال مهذب است تا خود به عنوان مرشد (منتور) و الگوهای عملی انسان کامل[3]  بتوانند دانشجویان خود را هم با سخن و هم با عملکرد صحیح) دعوت به تعالی در پرتو قلب سلیم نموده[4]  و بر سیره انبیای الهی رفتار کنند. مسلما انجام این مهم نیازمند خصوصا انجام توانمندسازی معنوی است.
توانمند سازي به معني قدرت بخشيدن، كليدي است براي آزاد كردن توان بالقوه نيروي كار كامياب تا بر احساس ناتواني  خود چيره شوند . افزايش قدرت تصميم گيري ، دسترسي به اطلاعات و منابع ، داشتن حق انتخاب ، ايجاد قاطعيت، احساس اميدواري ، افزايش اعتماد به نفس و درك مثبت از خود از ثمرات توانمندسازی  است.
انجام توانمندسازی نیازمند جلب اعتماد ذی نفعان ، دانش افزایی ، انگیزش و توسعه ارتباط با خود، مردم وعالم خلقت در پرتو ارتباط با خداست .
در این راستا این کمیته اقدامات زیر را در برنامه چشم انداز پنج سال آینده کار خود در نظر دارد:
1-پیشنهاد  کوریکولوم اموزشی دوره دکترای خدمات سلامت معنوی به شورایعالی عالی انقلاب فرهنگی از سوی دانشگاه بقیه الله اعظم   
2- هماهنگی با نمایندگی محترم ولی فقیه دانشگاه جهت گنجانیدن سه واحد درسی در دوره دروس معارف دانشگاه برای آشنایی دانشجویان علوم سلامت با نحوه انجام مراقبتهای سلامت معنوی در سطوح مختلف پیشگیری
3- هماهنگی با نمایندگی محترم ولی فقیه دانشگاه جهت بارگذاری مطالبی در سامانه اموزش مجازی دانشگاهیان جهت اشنایی اساتید علوم پزشکی کشور با نحوه آموزش و اجرای خدمات سلامت معنوی

4-برگزاری کارگاه های اموزشی در سطح ملی، استانی و درون سازمانی با عناوین زیر :
  • کارگاه اشنایی اساتید با روش  توانمندسازی معنوی دانشجویان  جهت تعمیق معنویت در دانشگاه
  • کارگاه آموزش بین حرفه ای سلامت معنوی برای اساتید
  • کارگاه اموزش بین حرفه ای سلامت معنوی برای دانش آموختگان و دانشجویان علوم سلامت
Description: C:\Users\1712\Desktop\download.jpgDescription: C:\Users\1712\Desktop\download (5).jpgDescription: C:\Users\1712\Desktop\download (7).jpg
  • کارگاه آموزش مراقبتهای سلامت معنوی برای کارکنان بالینی در بیمارستان و مراکز بهداشتی
  • کارگاه آموزشی مراقبت معنوی در خدمات مراقبت در منزل
  • کارگاه آموزشی مراقبت معنوی در بیماران محتضر
  • کارگاه  آشنایی با روشهای خود مراقبتی  معنوی برای کارکنان دانشگاه
Description: C:\Users\1712\Desktop\download (2).jpgDescription: C:\Users\1712\Desktop\download (3).jpgDescription: C:\Users\1712\Desktop\download (4).jpg

5- حمایت واجرای طرح های تحقیقاتی مرتبط با توانمندسازی خصوصا مرتبط با جشنواره شهید مطهری و جشنواره مالک اشتر
6- فرا خوان نیروهای توانمند و متبحر در اموزش دستاوردهای علمی حرفه ای خود در قالب کرسهای ترویجی و نظریه پردازی
7- انجام کرسهای آزاد اندیشی  برای دانشجویان
8-حمایت از دیدگاه توسعه و تحول اموزش علوم پزشکی در ادامه سیاستهای برنامه ریزان قبلی
مسئول کمیته پذیرای نظرات ارشادی اساتید، دانشجویان و کارکنان محترم جهت بهبود هر چه بیشتر خدمات است. عزیزان می توانند روز های چهارشنبه به صورت حضوری و در سایر روزهای هفته با تلفن یا پیامک مسول کار گروه را از نظرات ارزشمند شان بهره مند سازند .  
 
  [1] هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم ایاته  ویزکیهم  و یعلمهم الکتاب و الحکمه وان کانو من قبل لفی ضلال مبین " اوست خدايى كه ميان عرب امى (يعنى قومى كه خواندن و نوشتن هم نمى دانستند) پيغمبرى بزرگوار از همان مردم برانگيخت تا بر آنان آيات وحى خدا تلاوت كند و آنها را از لوث جهل و اخلاق زشت پاك سازد و شريعت كتاب سماوى و حكمت الهى بياموزد با آنكه پيش از اين همه در ورطه جهالت و گمراهى بودند( ایه 2 سوره جمعه)
[2] "اللهم انی اسئلک الامان یوم لا ینفع مال ولا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم"
[3] ،" من نصب نفسه لناس امام فلیبدا به تعلیم نفسه قبل تعلیم امامه "
"کونو دعاه الناس بغیر السنتکم" [4]


                                               

كارشناس واحد توانمند سازي اعضاي هيئت علمي 

 راحله شهیدی فر 

كارشناسي کامپیوتر – نرم افزار
شماره تماس:
 02182483638 

شماره تماس داخلي :  83638


 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیــو

ساختار و مراکز

لینک های مرتبط

مجلات دانشگاه

.کلیه حقــوق این وبسایت بــرای دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله محفوظ می باشد