اخبار

27بهمنپزشکی شخصی
  • 404
  • .
  • .

پزشکی شخصی

پزشکی شخصی یا فرد محور به مجموعه ای از فعالیت ها و رویکردهای پزشکی، تشخیصی و درمانی اطلاق می شود که بر اساس آن ها بیماران بر اساس ویژگی شخصی خود طبقه بندی شده و اقدامات درمانی برایشان انجام می گیرد. هر چند این شاخه در حال گسترش از پزشکی قدمت چند هزار ساله داشته و گفته می شود به زمان بقراط باز می گردد اما تنها در سالهای اخیر بوده است که رویکرد فرد محور به تدریج در همه حوزه های پزشکی گسترش یافته اند. همان گونه که گفته شد محور رویکرد های پزشکی فرد محور بر شخصی سازی استوار است به این معنا که از آنجا هر فرد با افراد دیگر متفاوت است پاسخ بدن وی به محیط اطراف و نیز عوامل بیماری زا و درمانگر نیز متفاوت است.
در این راستا با تعیین ژنوتیپ افراد در مورد حساسیت های  دارویی میتوان میزان دقیق دوز دارویی برای افراد را تعیین نمود و بدین ترتیب استراتژی برخورد با بیماری افراد دقیقتر و منحصر به فرد انجام می پذیرد.
تست ژنتیکی پزشکی شخصی IS-PM 

امروزه وارفارین به طور وسیعی توسط پزشکان تجویز میشود. وارفارین یکی از داروهایی است که توانایی خون برای تشکیل لخته را کاهش می دهد. مهمترین مسئله در مصرف وارفارین حفظ سطح درمانی دارو در خون است. سطح خونی درمانی و سمی در وارفارین نزدیک به هم است. اگر علیرغم مصرف دارو ، سطح دارو در خون خیلی پائین باشد ، احتمال لخته شدن خون وجود دارد و چنانچه سطح خونی دارو بالا باشد احتمال خونریزی وجود دارد. سطح خونی وارفارین با تستی به نام PT  و INR  کنترل می شود. مقدار وارفارین را نمیتوان مثل سایر داروها بر اساس سن و وزن بدن تعیین کرد. مقدار داروی مورد نیاز در افراد مختلف بسیار متفاوت بوده و به شدت وابسته به قدرت متابولیسم این دارو در بدن است.
با افزایش استفاده از وارفارین در سال‌های اخیر شمار موارد سکته مغزی ایسکمیک افزایش یافته است. سکته مغزی ایسکمیک ناشی از دست رفتن ناگهانی گردش خون به ناحیه مغز است و منجر به از دست دادن عملکرد مربوط به مغز و اعصاب می شود. این نوع سکته مغزی هنگامی رخ می‌دهد که یک رگ خونی در مغز پاره می‌شود.
از عوامل مؤثر ژنتیکی میتوان به ارتباط پلی مورفیسم ژن CYP2C9 با  سکته ایسکمیک زودرس اشاره نمود.
آزمایشگاه ژنتیک پزشکی نور
استعداد ژنتیکی ابتلا به سکته مغزی زودرس را در بیمارانی که داروی وارفارین مصرف میکند را مورد بررسی قرار می دهد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

ساختار و مراکز

لینک های مرتبط

مجلات دانشگاه

.کلیه حقــوق این وبسایت بــرای دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله محفوظ می باشد